Fietsgids: Mooiste fietsroute naar Rome
 
 
  Nieuws   Alle gidsen   Online bestellen   Georganiseerde Reizen   Boeken over Ons   GPS   Links   Contact
  
Rome
Barcelona
Parijs
Andalusië
Salzburg-Venetië
Maasroute
Rond Holland
Ruta Iberica
Veneto
Rivièra-Piemonte
Zilverroute
La Velodyssee
Provence
Ierland
Griekenland
Balkan
Venetië
Midden-Europa
Veloroute du Soleil
Deel 0
Aanvullingen - Deel 2


Onderstaande aanvullingen zijn reeds verwerkt in de 5e Druk van deel 2
|
V


Nieuwe zijtak naar Lugano
Er is een nieuwe zijtak naar Lugano voor ieder die al halverwege de route naar Rome (deel 2) of Venetië (deel 2) wil kunnen overstappen van of op de trein. Richting rome ligt er nu een mooi fietspad van Menaggio naar Porlezza. Daarna is het nog maar 16 km naar Lugano. Vanaf Lugano gaan rechtstreekse treinen naar Basel of Zürich voor de aansluiting op de nachttrein naar Nederland. En natuurlijk ook andersom. Voor fietsers met deel 2 richting Venetië, kan men in Ponte Tresa het kleine stukje van 10 km fietsen naar Lugano en andersom. De kaartbladen kan men hieronder downloaden:
01-Menaggio-Porlezza.pdf
02-Lugano.pdf


Zijtak naar Lucca
Vanaf Pontepetri in de Appenijnen kan men ook rechtstreeks naar Lucca en Livorno. Deze tak is door ruimtegebrek niet opgenomen in de gids. De kaartbladen kan men hieronder downloaden:
Zijtak-App-Lucca-01.pdf
Zijtak-App-Lucca-02.pdf


Oude route door de Po-vlakte
De oude route door de Po-vlakte is wat korter (50 km), maar is wat saaier en kent minder voorzieningen. We geven deze hieronder toch mee voor wie vlak wil fietsen en graag Cremona en Sabbioneta wil zien. Deze bijlage kunt u hier gratis downloaden:
Rome2-Druk4-Po-vlakte.pdf


Groene Variant (Rome 2)
De Groene route door de Po-vlakte is nu als hoofdroute in de gids opgenomen. De kortere directe route door de Po-vlakte kent wat minder voorzieningen en is wellicht wat saaier, maar toch een mooie route. Hieronder de pdf voor dit deel:
Rome2-Druk3-Aanvullingen.pdf

Hieronder staan slechts enkele aanvullingen op accomodaties.

Kaart MM 1
Sotto il Monte Giovanni XXIII: refuge wordt verbouwd, tijdelijk gesloten.

Stadskaart Bergamo
De Informatie in Bergamo Alta regelde voor ons Hotel Post aan de Via Borgo Palazzo, we vroegen naar hotels in de buurt van de route. Eenvoudig, maar netjes **hotel, goed sanitair, 's Ochtends rechtsaf richting spoor en je zit zo weer op de route.

Kaart MM 3
Bij Lago d’Iseo is Camping Belvedere bij Clusane al in mei alleen bedoeld voor vaste seizoensplaatsen. Een goed alternatief is camping Sassabanek via Clusane ri Iseo. Bij aanduiding RA Cremignano direct voor rotonde aan de linkerkant klein weggetje (met fietsstrook) nemen = witte weggetje op de kaart. De hoofdweg is zeker in het weekend voor fietsen onoprijdbaar! Weer op de route komen is simpel: de weg RA Cremignano is de route! Nr.3 (34,5 km) Kruispunt = Rotonde


Kaart CH 1
Detailkaartje van Pratteln: Je moet in Pratteln het spoor over. De spoorwegovergang is echter zo te zien definitief afgesloten. De bomen zijn naar beneden en geblokkeerd. De oplossing is gelukig simpel. Ga een paar honderd meter naar links. Je ziet dan aan je linkerhand een onderdoorgang voor voetgangers en fietsers. Ga daar naar beneden. Na het tunneltje rechtdoor tot de grote straat (T-kruising), ga daar rechtsaf en bij de volgende rotonde zit je weer op de route.


Kaart CH 14
Blz 43: De Via Mala kent tegenwoordig een leuk bezoekerscentrumpje, waar je voor €6 een kaartje kunt kopen om de kloof af te dalen. Ondanks dat en uit eigenwijsheid tav jouw advies om er geen energie aan te besteden, ben ik naar beneden gegaan. Ik vond het bijzonder fascinerend zo dicht bij de oorsprong van de Rijn te komen, en lettetrlijk in miljoenen jaren geschiedenis af te dalen. Dus hier komt al sinds de ijstijden het water door de rotsen geslepen, dat honderden kilometers verder bij mij familie in de achtertuin bij Tolkamer de Nederlandse Liemers in vloeit.....Ik heb er rustig de tijd voor genomen en daarna op een bankje geluncht.


Kaart CH 15
Na Zillis miste ik een bordje...ik kwam westelijker en hoger uit in Donath, besloot door te klimmen richting Clugin en kwam zodoende over houten overdekte brug over de Fundogn op een prachtige Alpenweide, waar ik op 1050m heb wild gekampeerd met het gerinkel van de koebellen op de achtergrond, genietend van het uitzicht het dal in richting Andeer.


Kaart It 1
Net over de pas heb ik gestaan in Splughetta, Campeggio Campodolcino. Veel caravans en voor een tent een ongezellig hoekje. Maar gecompenseerd door zeer vriendelijke eigenaren en een heerlijke maaltijd in het restaurantje. Aan te raden.


Kaart It 3
Como-meer: Over de brug krijg je na een honderd meter een fietspad aan de linkerzijde. Na een huis gaat dit met een scherpe bocht linksaf naar het meer toe. Het is een onverhard grindpaadje dat uitkomt op een weggetje. Het fietspad is bewegwijzerd met rode bordjes en leidt je over een bruggetje en daarna weer links naar het meer toe. Je komt hier langs campings, waarvan de meeste de indruk geven dat er weinig ruimte is voor trekkersveldjes. Dat geldt voor het hele meer denk ik. Het fietspad langs het meer maakt nog even een korte zigzag voordat je verder naar het dorp Gera Lario wordt geleid. Hier gaat het linksaf weer verder langs het water en aan het eind van de boulevard klim je omhoog langs de beek naar de weg. In principe zou je langs de andere kant van de beek weer verder kan afdalen naar het meer en verder gaan over een weliswaar kronkelig maar aardig paadje. Daarvoor moet je ten eerste geen haast hebben, maar het mag ook niet kort daarvoor veel geregend hebben, want dan gaan de sluizen in de Adda-rivier bij Lecco dicht om het water voor de electriciteitscentrales te doseren. Daarmee stijgt het niveau in het meer met soms wel een halve meter en raakt het pad overstroomd. Dat was ook zo toen ik er was maar ik was halverwege en wilde niet terug. Tien centimeter kan je nog doorheen fietsen, maar met twintig centimeter water heb je doorweekte schoenen. Dus de tweede keer heb ik de grote weg genomen. Niet echt fijn, maar het ging en zodra je het bord Domaso ziet kan je, mits het rustig is, aan de linkerzijde het fietspad op. Vanaf Domaso fiets je weer over een rustig paadje langs het water. Dit komt uiteindelijk ook weer uit op de weg. Ga hier niet linksaf de weg op, maar ga strak linksaf de brug over via het voetpad en over het voetpad blijf je tot je de brede boulevard voor het volgende dorp hebt gehad. Aan het eind van het brede stuk de boulevard gelijk weer oversteken. Het voetpad is ter hoogte van het dorp verboden voor fietsers. Hierna blijf je op de grote weg fietsen tot in Gravedona. Zodra je linksaf richting Lago kan, doe je dat en je daalt weer af naar het meer. Vanaf Gravedona gaat het eerst over een heel klein weggetje binnendoor naar het fiets/wandelpad langs de rivier. Je moet hier geen haast hebben, want behalve het inhouden voor de wandelaars, zijn er genoeg bruggetjes en diepe plassen na regenval waarvoor je toch in de remmen moet knijpen. Wie haast heeft, kan beter de oostelijke oever volgen, maar deze oever is soms wel heerlijk genieten. Op de stukken dat je over de weg moet is het wel even afzien, maar op vrijdagmiddag eind juni viel het met het verkeer enorm mee. Dat zegt niets over de zomer of over de weekenden. Het verkeer rijdt in de dorpen doorgaans ook niet hard.

Van noord naar zuid bevinden zich alle fietspaden die buiten de tunnels omgaan zich aan de linkerzijde van de weg. Hou links, hou links, steek de weg niet over, loop even tien meter, dat klinkt allemaal heel vervelend, maar potjandorie, wat is het mooi. Vroeger hadden de bussen hier een ontzettend lange claxon. Een pracht geluid, en vroeger toen de weg langs het meer nog heel smal was, was dat het geluid waarmee je als tegenligger wist dat je gauw een plekje in een iets bredere berm moest zoeken, omdat het anders voor beide voertuigen een ramp werd. Tegenwoordig hebben de bussen die claxon nog steeds, maar ze gebruiken hem alleen maar op die stukjes die nog heel smal zijn. Het doorgaande verkeer gaat altijd door de nieuwe tunnels en heeft zo te zien nergens last van, maar de bus die de kleine oude nevenweggetjes neemt, toetert er nog vrolijk op los. Je moet ruim voor de ingang van iedere tunnel naar de linkerzijde van de weg gaan en als je dat hebt gedaan moet je ook rekening houden met het tegemoetkomende verkeer. Automobilisten schrikken en tegemoetkomende fietsers kunnen geen kant uit. Sta even stil, wacht tot ze voorbij zijn, en ga weer verder. Je verliest nog geen minuut. Zeker bij de derde tunnel na Acquaseria moet je opletten. Daar moet je aan de linkerzijde door de tunnel heen. Stap af, loop even die tien meter en vind daarna je beloning met een heerlijk stuk fietspad langs het meer. Zelf heb ik het gedaan bij naderend onweer, hetgeen het net wat spannender maakte, maar het was fantastisch.

Ik fietste zaterdagmorgen om zeven uur langs het Comomeer. Het water lag bijna stil na het onweer van de vorige dag. Langs de wanden van de bergen kropen dampige mistflarden. Hoger op de bergen lag verse sneeuw. Er scheen een lichtbundel van de zon.over het water, door een gat in de wolken. Over het water werd het licht honderd keer weerkaatst, verrimpeld. Aan de oevers lagen resten van de takken en struiken die door het water in de beken waren meegesleurd, het meer in, getuigen van een ravage. Het was hoog water. Bij de sluizen onder Lecco deed men de boel goed dicht. Op het pad langs het water stond het water twintig centimeter hoog. Door de aangespoelde takken heen was het nauwelijks te fietsen en mijn voeten waren door en door nat. Maar het was prachtig, het was zo verstillend mooi.
como-route.pdf

Een verduidelijking op kaart IT3. De fietstunnel waar het over gaat bij punt 1, is net buiten Verceia.


Kaart It 4
Ook een prima camping is de camping in Bellaggio, Clake Elisabeth. Er staan tafels en stoelen op het veld en er is een kleine kantine om iets te drinken.


Kaart It 5
Het fietspad langs de oostelijke oever van het meer van Garlate is nu doorgetrokken tot Calolziocorte. Dit fietspad is mooier dan het huidige FP op de westelijke oever.


Fietspad langs Lago di Garlate:
De fietsroute aan de oostkant van Lago di Garlate is sinds 2013 doorgetrokken langs camping Rivabella tot in Vergurago. Vandaar is het eenvoudig om via het dorp en de brug over de Adda weer op het pad aan de westzijde te komen. Deze route begint in Lecco en is uitstekend te fietsen. Mijns inziens veel beter als het pad langs de westzijde van het meer. Ik heb twee korte tracks toegevoegd die dit deel van de route beschrijven. Met name in Lecco is het wel handig om deze te gebruiken. (De oostkant is inderdaad mooier, zo liep de route ook vroeger, maar toen was het fietspad langs de camping nog niet doorgetrokken en moest je een stuk over de grote weg, PB).


Kaart It 6
Over het stuk van Imbersago naar Bergamo heb gemengde gevoelens. Soms mooi, soms verwarrende aanduiding, en vaak erg druk verkeer. (Dit is en blijft een lastig gebied. De beloning, Bergamo, is alleszins de moeite van dit traject waard. Ook het laatste deel naar Bergamo, langs de heuvel is schitterend, maar het stuk daarvoor is inderdaad druk. Ik heb dan ook duidelijk daarvoor het alternatief via Trezzo en Vaprio aangeboden, PB).

It 6.1 - Na veer Imbersago is geen rotonde meer, dus je kunt niet rechtdoor omhoog; vermeld: omhoog door Villa d’Adda naar Carvico.

It 6.3 - Toevoegen aan ‘LA op plein ri Sotto il Monte’: (bord ri Sotto il Monte RA negeren)


Kaart It 7
De hoofdroute bij Valbrembo is nu weer terug verlegd naar de oude route door de woonwijken. Deze is mooier, beter wegdek en stijgt geleidelijker Ook de gps-track is aangepast.



Kaart It 8
Wegens de aanleg van een fietsbrug bij Seriate, kan jeal veel eerder de hoofdweg verlaten en via rustiger wegen naar het fietspad langs de Serio. Ook de gps-track is aangepast.



Kaart It 9
De situatie bij Palazzolo vlak nadat je het spoor onderdoor gaat was niet duidelijk. We hebben nu een detailschets toegevoegd. Ook de gps-track is aangepast.



Kaart It 11
De fietsroute door de Torbiere di Sebino, het veengebied bij het meer van Iseo, is zeer slecht begaanbaar geworden. Door storting van veel los grind kom je daar op een fiets met bepakking moeilijk doorheen. Ik heb een omleiding uitgezet die geheel vehrard is en ook mooi qua landschap, ook al is het iets minder mooi dan de veenplassen zelf.
IT11.pdf


Kaart It 11/12
Na de Abbazia di Rodengo is een fietsbrug over de beek afgesloten. Er is een officiële omleiding ingesteld (zonder bordjes), maar deze stijgt over een groetere weg om aan het eind af te dalen over een onverharde weg. Ik heb ook een ander alternatief onderzocht dat meer over verharde fietspaden loopt. Je moet alleen dan 1,3 km over een iets grotere weg.
IT12.pdf


Kaart It 15
De Gps-track wees bij San Martino een verkeerde weg aan. De track is inmiddels bijgewerkt en staat op deze site.


Kaart It 22
Na Rovereto volgt het GPX track even de verharde weg ten zuiden van de rivier. Wij zijn zo'n 500m ten zuiden van Martino Secchia de dijk weer opgeklommen maar dat bleek geen succes. Het pad, eind mei, was vrijwel geheel overwoekerd met hoog gewas. Na ca 1 Km hebben we besloten de dijk weer te verlaten en de verharde weg te volgen ten westen van de dijk. Bij de brug over de Secchia net ten oosten van Sozzigalli kwamen we weer op het oorspronkelijke spoor. Prima alternatief. (Het onderhoud is inderdaad belabberd, geldgebrek door de gevolgen van de aardbeving zal de reden zijn. Het alternatief onderlangs is echter prima PB).
IT22.pdf
IT23.pdf
2-10 Mantova-Modena.zip - (GPS-track)


Kaart It 22/23
De aanleg van een asfalt fietspaadje op de dijk langs de Secchia onder Concordia wil nog niet vlotten. Maar er ligt een prima asfaltweggetje aan de andere kant van de dijk, dus die hebben we nu verkend en ingetekend.
IT22-23.pdf


Kaart It 25
Op pagina 110 spreekt u van een fietspad langs de rivier wat je kunt nemen als je gevoel voor humor hebt. Aangezien we dat hebben hebben we dit gefietst maar het eerste stuk was helemaal verhard, langs sportvelden enz. Er kwam maar een heel klein stukje van 20-30 meter waar we even moesten afstappen en lopen maar verder was het heel goed fietsbaar. (Dat moet in het kader van Eurovelo recent zijn verbeterd, PB)


Kaart It 27
Eén echte aanrader als het op slapen aankomt in de Appenijnen. Bij Castel d'Aiano noemt u B&B La Locanda Incantata. Ik ben hier aan de deur geweest, maar de B&B wordt niet meer gerund door Evelin en Massimo. Heeft ook een iets andere naam en ik werd aardig, doch niet uiterst vriendelijk ontvangen. de B&B was ook vol, dus ik moest op zoek naar een andere in de buurt. Iets voor deze B&B ( ik ben dus zo'n halve kilometer terug gefietst) ligt aan de linkerzijde van de weg B&b La Piana dei Castagni. Je moet even stijl klimmen, maar wel door een mooi stukje natuur. Maar dat klimmen is de moeite meer dan waard. Een prachtig boerenhuis met een goddelijk uitzicht over de Appenijnen duikt na 1 kilometer op. Ik betaalde ik meen €35, voor één persoon. De eigenaresse is kokkin, supervriendelijk en kookt heerlijk! Volgens mij is deze B&B La Piana dei Castagni nu een betere aanrader dan La Locanda Incantata. Voor mij i.i.g. de beste slaapplaats van de hele reis. ~ Monique Beute


Kaart It 30
Blz 121: In Vinci moet je door rijden langs het museum op en op de kruising in het centrum linksaf de Via Matteotti is duidelijker dan alleen ri Carmignano te noemen. En de tekst " even stijgen" kan beter luiden " even sterk stijgen".... (2x 8%)


Kaart Fi 1
Punt 4: Nadat we tussen de kade en huis door fietsten kwamen we bij een afsluiting waar niet door te fietsen viel, er werd een nieuwe dijk/weg aangelegd zag het er naar uit. Zijn een stuk omgefietst, over de grote weg en weer terug via sluipweggetjes. Kan het niet meer navertellen helaas.

Punt 5: De pijl op de weg konden we niet vinden en ook niet de doorgang naar de dijk toe. Hier was het echter geen probleem om gewoon een stukje over de gewone weg te fietsen en goed uit te komen.


Kaart Fi 2
Tussen punt 7 en 8 was de weg geheel afgesloten (juni 2015). Kon er echt niet door. We zijn via de drukkere weg gefietst die parallel loopt en dat was geen probleem.

 

Onbegrensd Fietsen
HOME
Nieuws
Bestellen
Georganiseerde Reizen
Boeken over Ons
GPS
Links
Contact
Algemene voorwaarden

Routes
Fietsen naar Rome
Fietsen naar Barcelona
Fietsen naar Parijs
Fietsen door Ierland
Fietsen door Griekenland
Fietsen naar Andalusië
Fietsen naar Venetië
Fietsen door de Provence
Fietsen naar de Rivièra
Fietsen met Deel 0
Fietsen van Salzburg naar Venetië
Fietsen door Midden-Europa

Rome
Rome
Deel 1
Deel 2
Deel 3
Overzichtskaart
Aanvullingen
Reacties
Foto's
GPS