Fietsgids: Mooiste fietsroute naar de Riviera
 
 
  Nieuws   Alle gidsen   Online bestellen   Georganiseerde Reizen   Boeken over Ons   GPS   Links   Contact
  
Rome
Barcelona
Parijs
Andalusië
Salzburg-Venetië
Maasroute
Ruta Iberica
Veneto
Piemonte
Rivièra
Zilverroute
La Velodyssee
Provence
Ierland
Griekenland
Venetië
Midden-Europa
Veloroute du Soleil
Deel 0
Reacties

Op deze pagina vindt u een overzicht van de ingezonden reacties. Wilt u zelf een reactie plaatsen? Stuur dan een email naar: reactie@cyclingeurope.nl.


In onze jonge jaren, toen goedkoop vliegen nog niet bestond, gaven fietsvakanties vrijheid en waren goedkoop. Ook toen onze kinderen nog klein waren bleken fietsvakanties verrassend aangenaam. Toen ze ouder werden, vonden we het onhandig worden, zeker in het buitenland. Maar sinds we weer samen op vakantie gaan, is fietsen opnieuw een aangenaam alternatief hoewel we de campings hebben ingeruild voor B&Bs en hotels. De boekjes van Paul Benjaminse gebruiken we graag als leidraad.

Meer lezen?

KeesMaat-AlpenRiviera-FietstochtBenjaminse.docx

Kees en Trude Maat


Dag meneer Benjaminse,

Wij (stel van begin 50) hebben kortgeleden met heel veel plezier uw route gefietst van Basel naar Nice, prachtige tocht!

Vriendelijke groet, en hartelijk dank voor het bedenken van deze prachtige route!

Groet
Mathilde Lagendijk en Roel Zeegers


Beste Paul Benjaminse

Ik heb in de eerste week van juni 2017 de route naar de Riviera gefietst en erg genoten.

Ik ben eerst van Roermond naar Keulen gefietst, daar gekampeerd aan de Rijn en de volgende dag de trein genomen van Keulen naar Basel Bad (dat was een paar tientjes goedkoper dan naar Basel SBB, omdat Basel Bad officieel een Duits station is).

Het eerste stuk door de Jura vond ik zwaar, het was ook wennen aan het klimmen denk ik. De Col des Rangiers was misschien gemiddeld 7%, maar dat is inclusief een stukje afdaling halverwege. Het klimmen was grotendeels ca. 10%. (Nee, alleen het laatste stukje is 10%. De 7% is de gemiddelde klim zonder afdaling. Het zal wel het wennen geweest zijn, PB).

De afdaling was afgesloten vanwege een motor-race, maar gelukkig was die net afgelopen en mocht ik voorzichtig afdalen. Ik heb gekampeerd op een camping De Belfond in Tavannes, die niet in het boekje staat. Het is een kleine boerencamping, zonder restaurant enzo, maar verder uitstekend.

De tip in het boekje om na de trein Kandersteg-Goppenstein eerst de auto’s te laten passeren werkte perfect: ik vond het heel leuk om in volle vaart door een helemaal lege tunnel te fietsen! De echte route is voor zover ik kon zien nog steeds afgesloten.

De Simplon pas was ook leuk om te fietsen. Het begin op de oude weg is mooi en rustig, maar wel heel zwaar. De nieuwe weg is druk, maar breed genoeg voor auto’s om te passeren. Verder naar boven werd gewerkt aan de weg, waar door het verkeer om en om door tunnels mocht. Ook daar heb ik de auto’s eerst laten passeren en kon ik grote delen helemaal alleen door de lawine-galerijen fietsen. De afdaling is erg leuk. Het stuk daarna in Italië vond ik minder mooi en ook vrij druk. Eigenlijk werd het pas in de Po-vlakte weer wat prettiger fietsen over kleine wegen door de rijstvelden.

Ik heb bij Livorno Ferraris de groene route op kaart 26 geprobeerd en dat ging prima. Het had volgens mij al een tijd niet meer geregend, maar nog steeds stonden er enkele plassen. Dus bij nat weer zou ik het niet doen. Overnacht in Agriturismo Creppi: heerlijk gegeten o.a. een risotto van eigen rijst met eigen rode wijn. Het stuk daarna door de wijnstreek vond ik zwaar, dat kwam ook omdat het 35 graden was in de schaduw en die is daar niet veel. ( Dat zal inderdaad de warmte geweest zijn, erg zwaar is het daar niet, PB)

De weg na Albenga langs de kust door Italië ging best goed, zo druk was het niet. Maar echt leuk was het fietspad op de oude spoorweg. Heerlijk doorfietsen tot na San Remo. De tunnel in San Remo was erg leuk: er hingen allemaal doeken met foto’s en teksten over Milaan – San Remo. Onder andere een waarop stond dat oud-winnaar Jan Raas voordat hij wielrenner werd aardappelproever was. Helaas was daarna het fietspad afgelopen en was het een heel drukke weg door Bordighera en Ventimiglia. Daar was ook nog een grote markt (elke vrijdag geloof ik) waardoor fietsen langs de boulevard onmogelijk was.

Ik heb bij Latte gekampeerd en de volgende dag over de Grande Corniche gefietst. Ik vond het lastig de juiste weg te vinden, er zijn zoveel verschillende wegen en weggetjes tussen Cap-Martin en Monaco. Volgens mij ben ik niet helemaal goed gefietst bij Roquebrune, ik heb de D6009 richting Monaco, daarna de D51 richting de snelweg en toen de D2564 richting La Turbie genomen. Voordeel van deze route was dat niet stijl is, max 7% ofzo. En er liep een soort fietsstrook langs de D51. Na de supersnelle afdaling naar Nice ben ik doorgefietst langs de kust door de niet al te mooie steden Antibes en Cannes. Gelukkig zijn er vrij veel fietspaden langs de boulevard. Daarna werd het erg mooi voorbij Théoule tot aan mij eindbestemming, Agay bij St. Raphaël. Na een paar dagen strand teruggegaan met de zeer comfortabele fietsbus vanuit Villeneuve-Loubet.

Erg bedankt voor de route, het boekje, de leuke teksten en vooral de prachtige kaartjes. Wat mij betreft gaat er niets boven echte kaarten! Ik had het idee dat de hellingpercentages niet altijd klopten, maar dat kan ook te maken hebben met hoe moe ik was. (Warmte en vermoeidheid geven, net zoals tegenwind, een andere ervaring dan de echte stijgingen, PB).


Beste heer Benjaminse,

Wij kijken terug op een geweldige fietsreis van Holland naar Nice, waarbij we dankbaar gebruik hebben gemaakt van de door u ontworpen routes. De van uw site gedownloade gpx files vormden een uitstekende ondersteuning voor de boekjes.

Een verslag van deze reis met veel foto’s, streamers, een link naar een kort, ‘flitsend’ filmpje op mijn Vimeokanaal, ondersteund met toepasselijke muziek en links naar kaarten van de gevolgde route op Strava treft u aan op mijn website. Het filmpje staat ook op mijn YouTubekanaal, (6300 abonnees, 22.500.000 weergaven)maar Vimeo heeft mijn voorkeur, omdat daar geen storende reclames verschijnen. Vanzelfsprekend heb ik in de aftiteling vermeld dat wij gebruik hebben gemaakt van uw boekjes.

Verslag, foto’s, link naar filmpje, links naar Strava”
lexschruijer.com/holland-nice-per-fiets

Filmpje Holland-Nice per fiets op Vimeo:


Met vriendelijke groet,
Lex Schruijer


Beste Paul Benjaminse (en consorten),

Gisterenavond zijn we na twee weken fietsen teruggekeerd van onze fietsvakantie door Zwitserland en Italië (en een piepklein stukje Frankrijk). Met behulp van het boekje "Fietsen naar de Rivièra" hebben we een fietstocht gemaakt van Basel tot Albenga. We vonden het een prachtige reis! Heel divers, van de indrukwekkende Zwitserse bergen langs kleine Italiaanse dorpjes, meren en wijngaarden naar de zee. We hebben ontzettend genoten, bedankt daarvoor!


We hebben de afgelopen drie weken hebben mijn vrouw en ik met twee kinderen met veel plezier gefietst van Marseille naar Basel. We zijn met het vliegtuig naar Marseille gegaan en vanaf Aix-en-Provence in jou routes gestapt:
- Naar Nice via Les Arcs en Grasse
- Naar Basel via deRiviera route – andersom

In het boekje waren wat bedenkingen te vinden bij de route naar Basel andersom. Eigenlijk zijn we geen onoverkomelijke hindernissen tegen gekomen. Daarbij moet gezegd dat we de Simplon en het stuk tussen Biel en Sonceboz op aanraden van het boekje met de trein hebben gedaan. Uiteraard ook naar Kandersteg. Onze kinderen waren zeer tevreden dat ze met de trein steeds omhoog werden gebracht. Ze moesten niet denken aan de andere optie! De klim na Albenga langs Castelvecchio vonden we juist heel lekker lopen, waarna je beloond wordt met een héél lange geleidelijke afdaling.

Wel zwaar was de afdaling en daarna de klim naar Saint-Cézaire sur Siagne, vooral omdat je tijdens de klim recht in de zon fietst. Dit heet bij ons nu ‘de dag van de brug die er niet was’. Wel heel erg mooi daar.


Hallo Paul

Ben alweer een paar dagen terug van een route beginpunt Avignon-Nice- Riviera route deel 1 van Venetië route en Vennbahn, aan elkaar geknoopt zie: www.wingeltje.nl/Fietstechniek/Provence,%20rviera,%20en%20basel%20sittard/index.html

Direct naar de foto`s: wingeltje.synology.me/photo/#Albums/album_52697669657261

Heb hem dus van Zuid naar Noord gedaan en is goed te doen ook zonder extra beschrijving, Italië is wederom prachtig, Ik heb de Simplon pas op gefietst en moet zeggen dat het inderdaad niet prettig fietsen is. Te veel vrachtverkeer vooral in die tunnels. Moest ik hem morgen weer doen zou ik zeker de bus of trein nemen Deze pas van Noord naar zuid zijn er op dit moment veel werkzaamheden vooral in de tunnels, advies Postbus of trein, ( gevaarlijke situaties in tunnels)

De brug bij Kandersteg, ik heb daar bij voorbaat de trein genomen, ik zag wel verkeer op die weg ik neem aan dat die nu wel klaar is. ( ps met de trein heb je prachtige uitzichten over het dal) In Italië is er weer een modderstroom geweest, het was nu nog afgezet maar met de fiets kun je gewoon door borden negeren dus Dit is precies tussen S.Benedetto Belbo en Bonvicino, voor auto`s geen doorgang met de fiets kun je er langs. Verder is er in Pratomorone een mooie B&B Bellavista je moet dan wel nog flink klimmen, wordt beloond met mooie B&B en mooi uitzicht.

Onder in Brig in de stad goed Hotel Bellevue erg vriendelijk. Voor de pas Oderen is er ook nog een kleine Gite met mooi uitzicht op het kerkje op de heuvel, vriendelijke mensen en met 32 euro goedkoop voor de regio.

Verder weer een mooie tocht geweest en geluk met het weer gehad.

m.v.g. Marcel wingelaar
www.wingeltje.nl


Hans de Vries heeft met zijn fietsmaten de route van Basel naar de Riviera gefietst. Van de tocht heeft hij ook een leuk kort filmpje gemaakt dat men hier kan bekijken: http://youtu.be/wjWrgQGGdpI


Wij hebben in September 2013 gefietst van Offenburg naar san Remo en hebben daarbij gebruik gemaakt van de tweede druk van jouw boekje" fietsen naar de Riviera".

We hebben genoten. Wat een afwisseling van natuur en landen. De rijkdom van Duitsland, Zwitserland, de duidelijke recessie in Italië. Vooral de oude stinkauto's in Italie ervaarde ik soms als erg storend.

Het was wederom een topvakantie en een geweldige ervaring. Wat is fietsen toch leuk!


Allereerst bedankt voor het opzetten van deze mooie route.

Wij:man/vrouw, 50+ ers,Reinder Klein en Harmien van der Veen hebben in ruim twee weken(7/8-7/9) het traject Maastricht Millesoma/Savona gedaan en zijn daarna overgestoken naar Bastia/Corsica om via de noordwest kust naar Ajaccio te fietsen en toen terug gevlogen naar Amsterdam. Totaal vier en een halve week vakantie. Op Corsica hebben we meerdere rustdagen genomen.

Een voor ons geweldige ervaring. Het was onze eerste gezamenlijke buitenlandse fietsvakantie in ons 25+ huwelijk. Het smaakt naar meer!

* Zie ook ons blog: reinderklein.blogspot.nl


Afgelopen zomer met het gezin een gedeelte van deze route gefietst. Fantastisch! Erg genoten van de rust, het prachtige landschap en het heerlijke weer. Bedankt voor deze prachtige route en dus vakantie! Wij fietsten van Feriolo aan het Lago Maggiore naar Albenga.

Met vriendelijke groet,
Johan, Kitty, Jorden(13) en Shenna(11) Verduin


Afgelopen weken hebben wij samen met onze zoon van 15 de Route naar de Riviera van Basel tot aan Nice gefietst. Samen met je kaartje en de GPS ging dit uitstekend.

Wij hebben hier erg van genoten! Een hoogtepunt vonden wij de camping in Pella, waar je werkelijk direct aan het Lago di Orta staat (ook in het hoogseizoen!)


Dag Paul,

We zijn net terug van alweer een heerlijke fietsvakantie. We namen de trein van Brussel naar Basel en fietsten van Bazel naar Albenga (naar de Rivièra) en vervolgens door naar de Provence tot in Salon-de-Provence via stukken uit ‘Onbegrensd fietsen door de Provence’.

We genoten van de tocht.

Enkele suggesties voor andere fietsers:
- De Simplonpas: ik ben er over gefietst op een zondagvoormiddag. Qua drukte was dat goed te doen. Mijn vrouw nam op aanraden van andere fietsers de Postbus. Enkele jaren geleden namen we op weg naar Venetië de autotrein maar we kunnen de Postbus ten zeerste aanbevelen. Misschien wat duurder (€ 35 tot Iselle, inclusief fiets per persoon). Reservatie is niet echt noodzakelijk. De bussen rijden frequent. Fietsen kunnen ofwel achter aan de bus opgehangen worden of in de bagageruimte onderaan. Vanuit de bus geniet je ook van de mooie uitzichten en ze stopt veelvuldig zodat je zelf kan bepalen waar je afstapt. Dat kan dus ook bovenaan de Simplonpas voor wie opziet tegen de klim maar niet tegen de daling.
- In Cortazonne is er enkel nog een naturistencamping, iets voor het dorp. Voor wie daar geen bezwaar tegen heeft: een prachtige camping met zwembad en we konden ‘s avonds zelfs aansluiten voor een maaltijd.
- In Alba ligt een camping op de route. Ongeveer 2,5 km uit de stad op de Corso Piave (zie punt 13 op blad 7)
- In Arbi gebruikten we de kampeerweide van Rif. Fuoritracia. We waren de enige gasten. We konden het sanitair (en de tafel en stoelen) van de blokhut gebruiken. Iets voorbij Arbi aan een rond punt staan er reeds pijlen maar in tegenstelling tot wat aangegeven wordt ligt de camping nog bijna 3 km van dit rond punt. Er naartoe valt best mee want de weg daalt voornamelijk maar de volgende ochtend moet er omgekeerd steil geklommen worden.(De route wordt verlegd naar deze rifugio/annex hotel met weliswaar een klim weer omhoog, maar ik weet niet of we het over dezelfde klim hebben, het is wel een kilometer, PB).
- Van Albenga namen we de trein naar San Remo (ongeveer €16 voor twee personen en twee fietsen). Zo vermeden we de drukke kustweg maar ook de zware rit over de passen en fietsten dan door naar Nice.
- In Menton is een mooie camping municipal maar ze ligt hoog boven de stad (1,5 km steil klimmen).
We vlogen terug met Ryanair vanuit Marseille naar Charleroi.

Met vriendelijke groeten
Jan en Gerd Roels-Hautekiet


Reisverslag Basel – Nice:

Dag 1: Treinreis nr Basel
Wij namen de trein vanuit Brussel-Zuid richting Basel. Voor de geïnteresseerden, er zijn zelfs liften in Brussel-Zuid (Voordat je je hele fiets inclusief bagage de trappen opdraagt!) De treinrit is heel vlot verlopen. Soms was het wel onduidelijk wat betreft de locatie van de fietsen - sommigen hadden een fietsplaats gereserveerd, maar hiervoor was niets voorzien - wij waren ingestapt in Brussel-Zuid en konden daarom fietsen mooi ophangen aan de hiervoor voorziene haken! We hadden een kamer gereserveerd in het YMCA Basel (+/- 88 € privekamer + ontbijt), een heel mooi,nieuw en verzorgd jeugdhotel aan de achterkant van het station en vlakbij start van fietsroute.

Dag 2: Basel - Bellelay
Mooie eerste kennismaking met het Zwitserse landschap.

Enkele eerste cijfers:
- beklimming Col des Rangiers: +/- 8%, max tot 12%
- beklimming Gorges du Pichoux: 8-10%, max tot 14%
Wij overnachtten in Bellelay (150 ZwFr zeer ruime privekamer + ontbijt), Hotel de L'Ours, perfecte plaats na een heavy eerste dag en aten de welverdiende en lekkere menu van de dag (aardappelsoep met curry, entrecote met boontjes en pannenkoek met slagroom en aardbeien voor 30 Zwitserse Fr).

Dag 3: Bellelay - Bern
's Morgens lekker en uitgebreid ontbijt, op tijd op weg richting Bern. In Bern overnacht in Backpackers Hotel Glocke - Centrum Bern (94 ZwFr zonder ontbijt), 's avonds heerlijk Italiaans gegeten in Ristorante Luce (Zeughausgasse 28), kwestie van voorbereiding op wat er ons te wachten stond in Italië. Bern is wel een leuke stad, zo goed als aan de voet van de Alpen!

Dag 4: Bern - Frutigen
Op weg naar de Alpen! Overnacht en avondeten in Hotel Adler (136 ZwFr + ontbijt) - waren zo goed als de enigste in het hotel! Kamer 7 heeft een leuk balkon met prachtig zicht op de Alpen!

Dag 5: Frutigen - Domodossola
Pittige beklimming als ontbijt naar Kandersteg (+/- 7-8%, max 10%). Met autotreintransport (18 Zw.Fr voor twee) door de berg! We deden de volledige afdaling via de hoofdweg - toegang tot klein wegje RA voor langste tunnel (2,4 km) was volgens verkeersborden niet mogelijk - anderszijds is afdaling via hoofdweg veel leuker, met name de haarspeldbochten op het einde! Tijdens de rit van Steg nr Brig toch drie maal de aangegeven route kwijtgeraakt! Vanuit Brig met de trein nr Domodossola. Gezien het warme weer, gewicht van de fietsen en profiel van Simplonpas, besloten we om de beklimming niet te doen! (check out link profiel: http://www.climbbybike.com/profile.asp?Climbprofile=Simplon-Pass&MountainID=5591) We overnachtten in B&B Le Camelie (70€ + ontbijt), net buiten de stad in een prachtige villa (http://www.beblecamelie.com/). We aten op aanraden van de eigenares van de B&B onze eerste happen Italian Food in Ristorante Terminus!

Dag 6: Domodossola - Omegna
Op aanraden van de eigenaar fietsten we aan andere zijde van de Toce (in plaats van in Domodossola de oversteek te maken naar de andere kant van de vallei) via o.a. via Villadossola, Anzola, ... Vervolgens hebben we de autostrade overgestoken via Cuzzoga richting Mergozzo, waar we onszelf trakteerden op een eerste echte cappuccino met zicht op het meer. Hier moeten we zeker nog eens terugkomen! In Omegna overnachtten we in B&B Vaemenia (75€ + ontbijt) bij de heel vriendelijke Italiaans-Franse Marie met haar dochter, die zo vriendelijk waren wat kleren van ons te wassen. 's Avonds aten we in Ristorante Pomodoro een lekkere pizza!

Dag 7: Omegna - Comuna (Viverone)
Op weg naar de eeuwige rijstvelden!
Enkele cijfers voor de fans:
- helling richting Cesara: +/- 5 - 6%
- helling vanuit Pogno: 3 tot 5%
- helling vanuit Crevacuore: +/- 4%
's Middags gegeten in Rovasenda, in Trattoria Stazione (centrum binnenkomen op hoofdpleintje links, aan linkerkant na +/- 300 m (9 € pp)) In Salussola heb je een mooi uitzicht over de Po-vlakte vanop pleintje aan zijkant van kerk! Tip: linksom het dorpje naar boven rijden ipv dadelijk rechts naar boven vanop hoofdweg! Op goed geluk arriveerden en overnachtten we (80 euro privekamer met zeeeeer uitgebreid ontbijt) in de leuke Agriturismo vlakbij Lago Viverone: (http://www.traserraelago.it/corpo.html) in Comuna, ten oosten van Lago Viverone, dadelijk na de boomkwekerij linksaf en op T-splitsing weer links, Agriturismo bevindt zich aan rechterzijde. 's Avonds heeft men superlekker voor ons gekookt (op aanvraag), misschien wel de meest pure maaltijd van de ganse reis (10€ pp), de tomaten waren smaakbommen en de kip was verschrikkelijk mals!

Dag 8: Comuna (Viverone) - Asti
's Morgens aten we toch wel beste ontbijt van de reis: spek met eieren, mortadella, heerlijke broodjes en croissants, ...

Enkele cijfers:
- vanaf vertrek lichte helling richting Alice Castello: 4 tot 5%, max 6%
- lichten na centrum Borgo d'Ale (6, punt 8) zijn verdwenen en vervangen dr rond punt
Vanuit Montiglio reden we over de grote baan rechtstreeks richting Asti. We overnachtten in Hotel Lis - 100€ met uitgebreid ontbijt. Asti was een leuk intermezzo goed voor een tussenstop!

Dag 9: Asti - Sinio
Vanuit Asti reden we richting Alba, waar we via het Tourist Office een kamer boekten in Osteria Maiale Pezzato (95 euro privekamer met italiaans ontbijt). Via Alba en Gallo (in Gallo links) reden we richting Sinio. We bleven tot slot twee nachten in Osteria Maiale Pezzato, met mooie kamers met zwembad en lekker eten (http://www.maialepezzato.it/). Pizzeria in Sinio is misschien wel even goed alternatief en goedkoper om te eten ipv te eten in Osteria! Avondeten in Osteria is prijskwaliteit niet in verhouding!

Dag 10: Sinio - Albenga
Vertrokken vanuit Sinio richting Albaretto om terug op route te komen in Cerretto, helaas met zeer pittige beklimming van +/- 4/5 km met een gemiddelde van 9-10 %' met pieken tot 15% voor Albaretto! Geluncht in Millesimo: Cucina Pantarei! Heerlijk! Overnacht in Hotel Marisa te Albenga - 110 € per nacht vr twee personen - met een fatsoenlijk ontbijt! 's Avonds heerlijke vis gegeten in Bar Ristorante Miramare met zicht op zee! We aten tevens heerlijke ijsjes in Gelateria Artisanale - zeker de Biscottino eens proberen!!! En tot slot sloten we ons verblijf in Italië af met een avondmaal in de heerlijke Ligurische keuken van Da Puppo (www.dapuppo.it) in het midden van het oude stadscentrum - vooral bekend omwille van zijn overheerlijke Kikkererwtenkoek oftewel Farrinata!!! We namen in Albenga de trein richting Nice om van daaruit de TGV richting Brussel te nemen!


In onderstaande fraaie filmbeelden ziet u snelle afdalingen tijdens de route van Basel naar Albenga, gemaakt door Jan Wieringa uit Gouda. De filmbeelden zijn deels gemaakt via een camera op de fietshelm, en voorzien van leuke muziek. Geniet u mee van deze tocht!

Basel-Albenga on bike - part 1 from Jan-Wie on Vimeo.

Basel-Albenga on bike - part 2 from Jan-Wie on Vimeo.

Basel-Albenga on bike - part 3 from Jan-Wie on Vimeo.

The Descent from Hidde on Vimeo.



Beste Paul,

Wij hebben met veel plezier gefietst van Basel naar Albenga. De route is prima beschreven. We hebben geen problemen ondervonden... (zie verder de aanvullingen)

Nog bedankt voor het ons op weg helpen met het vervoer naar en van de route. We zijn uiteindelijk vanaf Nice gaan vliegen. Snel en het gemakkelijkst.

Met vriendelijke groeten,

Paul en Alex
Rotterdam


Over de route… We hebben weer heel erg genoten van de tocht, al ging het niet altijd van een leien dakje! Zeker het eerste deel door de Jura hebben we als erg zwaar ervaren, waarschijnlijk omdat onze spieren toen nog niet getraind genoeg waren om de fietskarren vlot op de soms steile hellingen omhoog te trekken. De Simplonpas hebben we links laten liggen, omdat we die in combinatie met het hete weer te steil achtten om met een fietskar met 2 kinderen op te rijden.

Het deel vanaf het Lago d’Orta en zeker vanaf het Lago di Viverone is ons het best bevallen. De rijstvelden (vooral die na Livorno Ferraris, met de Alpen op de achtergrond), en de beboste en met wijngaarden bedekte heuvels hebben ons het meest kunnen bekoren… Misschien speelde het feit dat we ondertussen de nodige spierkracht hadden ontwikkeld ook een rol, maar ik denk dat het vooral de rustige weggetjes en het natuurschoon waren die onze opinie over dit deel van de route hebben gevormd.

Het eerste deel door Italië – van Iselle tot Mergozzo – vonden we het minste van de hele route: stoffig, druk, kaal, chaotisch, heet. We hebben zo snel mogelijk doorgefietst en waren blij dat we ’s avonds op de camping waren. (dit stuk kan ook niet anders, het is de enige ‘rustige’ weg door het dal. PB)

Van Zwitserland onthouden we vooral de nadering van de Alpen en de beklimming van de Lötschberg, waarbij (op het laatste stukje) spijtig genoeg veel verkeer samen met ons naar boven reed. Maar boven aangekomen wachtte ons een prachtig panorama van bergen en wolken.

Samengevat dus wederom onze complimenten voor deze erg geslaagde route!!!

Tenslotte ... willen we je nogmaals bedanken voor de schitterende route! Indien geïnteresseerd vind je foto’s van onze reis op http://picasaweb.google.com/wouterbelien/BaselAlbenga2010#.
Binnenkort ook meer informatie en foto’s op http://www.travelbybike.be.

Beste groeten,

Wouter Beliën en Els Eeckhout, Jonas en Jasper


Beste Paul,

We zijn weer terug, na een heerlijke fietsvakantie! Bijgaand een paar aantekeningen waar je misschien nog wat aan hebt; maar het is niet veel: we hebben weer heel veel plezier gehad van je voortreffelijke cartografie en goede keus van routes, en daar viel dus weinig op aan te merken!

Je zonnebril hebben we helaas niet mee terug kunnen brengen...

Nogmaals veel dank voor je werk aan de bestaande en nieuwe route, we hebben weer erg genoten en enorm veel op mooie rustige weggetjes gefietst. Een paar aantekeningen waaraan je misschien nog iets hebt; maar ze zijn marginaal, alles loopt gesmeerd en klopt goed.

Veel dank,
hartelijke groet,

Marian Bakermans-Kranenburg


De Fietsende Fotograaf Erik van de Boom heeft verleden jaar in de winter een fietstocht gemaakt via de Barcelonaroute zuidwaarts en via de Rivieraroute weer terug over de Alpen en de Simplonpas. Hij heeft daarvan schitterende foto’s gemaakt.

Onlangs heeft hij een lezing in Rotterdam gegeven voor de wereldfietser. Hieronder ook zijn inleiding en een link naar zijn foto’s.

Begin 2009 maakte ik mijn tweede winterfietsreis. Anders dan in 2005 wilde ik nu vooral kamperen. Zo kwam ik nog meer in contact met de schoonheid en stilte van de winter. Ik had het geluk een echte winter aan te treffen en toen ik in Zuid Frankrijk was aangekomen, ging ik voor meer vorst en sneeuw naar Zwitserland. Ik kwam op plekken waar ik ooit eerder geweest was, zoals Nuits Saint Georges. Daar had ik vijftien jaar geleden de brui aan gegeven aan het vakantiefietsen. Ook kwam ik de treintunnel van de Simplonpas tegen, die ik ruim 25 jaar geleden genomen heb. Deze keer liet ik de tunnel voor wat hij was en begon ik aan een schitterende beklimming, die opgeleukt was met een ijskoude snoeiharde tegenwind.

Ik ben fotograaf, vier mijn midlife crisis met fietsreizen en ben eerder koukleum dan doorgewinterd. Een voorproefje van de foto's is te zien op www.fotoboom.nl/bike/winter2009.


Een paar dagen geleden heb ik de route van Basel naar Albenga gefiest.Helaas door het zeer slechte weer in Zwitserland ben ik met der trein naar Domodossola gegaan en van daaruit gaan fietsen naar Albenga.

Mijn complimenten voor de schitterende route. Helaas op sommige plaatsen klopte de bewegwijzering niet meer met die van de route kaart maar al met al gaf dit niet al te veel problemen.

Wat mij vooral beviel waren de losse kaarten die heel duidelijk zijn en precies de informatie geven die je nodig hebt.
De hoogte profielen vond ik ook heel erg handig.

Groeten,
Gerrit Henderikse


We hebben genoten van de route Tilburg - Albegna (zoals ook van de route Maastricht - Rome en Roermond - Barcelona).

Nettie Verhagen

 

Onbegrensd Fietsen
HOME
Nieuws
Bestellen
Georganiseerde Reizen
Boeken over Ons
GPS
Links
Contact
Algemene voorwaarden

Routes
Fietsen naar Rome
Fietsen naar Barcelona
Fietsen naar Parijs
Fietsen door Ierland
Fietsen door Griekenland
Fietsen naar Andalusië
Fietsen naar Venetië
Fietsen door de Provence
Fietsen naar de Rivièra
Fietsen met Deel 0
Fietsen van Salzburg naar Venetië
Fietsen door Midden-Europa

Rivièra
Rivièra
Overzichtskaart
Vervoer
Aanvullingen
Reacties
GPS