Fietsgids: Mooiste fietsroute door de Provence

Nieuws   Alle gidsen   Online bestellen   Georganiseerde Reizen   Boeken over Ons   GPS   Links   Contact

Rome
Aanvullingen

Onderstaande aanvullingen zijn reeds verwerkt in de 2e Druk
V

De Azur route. Wij fietsen van Azur 7 naar Azur 1. Het fietspad Allee du train des Pignes is prima te doen. Maar op een gegeven moment stopt die en rijd je (10 km) over fietspaden waar de auto's (op enige afstand weliswaar) langs je scheuren. Vooral bij Cavalaire-sur-Mer werden we dat een beetje zat. Fietsend richting Le Rayol hield ook nog eens het fietspad op maar door toeval hebben we daar een buitengewoon fijn pad ontdekt dat niet in jouw route is opgenomen. Het heet Avenue de la Voie Verte (die naam zie je overigens nergens staan) en loopt in feite ook over het oude spoortraject, je fiets ook door drie tunneltjes. Het is een pad met zand en steentjes maar prima te doen, heel egaal, niet dalen en klimmen, heerlijk rustig en met perfect uitzicht op de Cote d'Azur! Wat wil je nog meer?

We zijn per toeval op het pad gekomen, daar waar het officiele pad ophoudt (en waar volgens jouw route over de weg moet, met klimmen en dalen) begint het meteen, het pad zit aan je linkerhand en het loopt daar iets omhoog. Na +/- 300 meter fiets je door de eerste tunnel. Het pad begint dus halverwege Cavalaire-sur-Mer en Rayol en loopt zeker door tot voorbij Pramousquier. Je hebt perfect zicht op de zee en onderweg kom je een aantal leuke, kleine plaatsjes tegen met fijne stranden en prima hotels. En geen auto's. Je komt o.a. uit bij die bijzondere tuin in Le Rayol, het pad loopt daar langs!

( In maart 2011 al naar geinformeerd bij instanties, toen waren de tunnels officieel nog niet vrijgegeven voor gebruik, tunnels dus op eigen risico, PB).

Kaart Av1
Aanwijzing 6 - Op splitsing wat rechtdoor, maar schuin rechts oversteken naar Chemin de l'Epi

Kaart Av2
Aanwijzing 2 - 1e bruggetje LA en meteen RA fietspad volgen. Einde FP bij RD. FP langs flatgebouwen

Kaart Av3
Note 2 (heenweg): Chemin de la Verdière staat nergens meer aangeduid. (ROUTE)

Note 2 (terugweg): Morières-Nord staat nergens meer aangeduid (ROUTE)

Kaart Av6
Provence-AV6.pdf

Kaart Lav 1
Provence-Lav1.pdf

Kaart Lav 1/2
I.p.v. de fietsroute van de Luberon te volgen van Apt naar Bonnieux, hebben we de D3 gevolgd, een geleidelijk stijgende weg waar het rustig fietsen was. (Die weg was aanvankelijk de route, maar aangezien er op zondag ook wel veel verkeer was(rally met oude sportauto’s en groepjs motoren), ben ik blij met het fietspad, PB).

Kaart Lav 3
Indien je van Céreste naar Apt rijdt, moet je de Veloroute du Lubéron volgen, maar net buiten Céreste, net nadat je even langs de D900 hebt gereden, slaat de route af richting camping 'Bois du Sibourg'.

Indien je echter letterlijk het kaartje volgt, kom je op een stuk onverharde weg terecht. (dit was niet de bedoeling, PB) Voor de Veloroute du Lubéron moet je de weg verder bergop volgen.

Kaart Lav 4/5
Het 'Toekomstig FP' is er nog niet. De weg tussen Dauphin en Saint Martin-les-eaux is lastig, lastiger dan we o.b.v. het profiel hadden vermoed.

Kaart Lav 6
De D4b naar Oraison over de brug over de Durance is erg druk, oppassen! Je kan misschien na de brug eerder rechtsaf en met een bocht het dorp in.

Kaart Lav 7 - route
Valensole-variant: we moesten die nemen want op de dikke keien was met bagage niet te fietsen.

De beklimming van Brunet is wel behoorlijk pittig, maar mooi. Fijn gevonden!

(Blz 28) De onverharde weg tussen de D56 en D8 thv Brunet was goed bruikbaar. De keien waren maximaal de grootte van een golfbal, maar indien je het spoor zoekt van de wagens die erover rijden, valt het best meet. Om de plaats te vinden waar men moet afslaan op de D56, moet je letten op de 3de kleine lus in de weg, komende van Puimoisson. De afdaling naar Brunet is steil, maar vergeet niet te letten op de geologische doorsnedes doorheen het plateau de Valensole. Ook indien je bergop gaat, want dan heb je meer tijd ;-)

De weg langs de Asse naar Brunet vonden wij een beetje saai. De helling na Brunet viel mee. Het onverharde stuk (2 km) na de helling was wel heel stenig, slecht voor je banden en niet geschikt voor racefietsen. Het is mooier, denken wij, over de hoogvlakte via Valensole.

Terugfietsend vanaf Canyon Verdon via Moustiers over de hoogvlakte van Valensole hebben we het onverharde pad naar Brunet grandioos gemist, geen bordje, geen km-teller op de fiets en geen enkele aanwijzing, alleen een onverhard pad, veel overeenkomsten met andere doodlopende paden. Dus zijn we doorgereden om pas veel later te beseffen dat we af hadden moeten slaan. Daarmee hebben we overigens wel wat langer genoten van de hoogvlakte.

Kaart Lav 8/9
Het dorpje Moustiers-Ste-Marie is welliswaar een toeristische topper, maar vanuit ons fietsdoortrekkerstandpunt van minder belang, tenzij je het leuk vindt om €3,30 voor een koffie te betalen tussen de massa, ook in september. Omdat de weg Aiguines - Moustiers-Ste-Marie - Riez allesbehalve een 'rustige' weg is, zou ik het een goed idee vinden mocht een alternatief langs de andere zijde van het Lac de st. Croix, via de Barrage de St-Croix, gezocht worden.(Nou, nee, het drukke stuk het dal uit, is dan wel vervelend, maar daardoor kom je wel op de hoogvlakte met de lavendel en vindt je aansluiting op de route daarna, PB).

Kaart Lav 9
Helling omhoog vanaf het meer naar Aiguines valt mee. Weg is wel redelijk druk.

Kaart Aix 1
Note 8: Steek RA spoor over LA, vervolg fietsroute, na ong. 5 km door tunneltje onder het spoor door en verder.

Note 11: RA D23A, na 100 meter D 16 ri Alliens

Kaart Aix 2
Bij het binnenrijden van Alleins (rode 1) hebben we een tijdje gezocht naar 'wegwijzers door het dorp'. We hebben onze weg gevonden, en die zou ik omschrijven als ' richtingsaanwijzers naar "Centre Ville" volgen omhoog in het dorp tot aan "Café du commerce", en daarna de wegwijzers richting Salon-de-Provence'.

Kaart Aix 3
Note 1 en 2: steeds RD tot rotonde

Kaart Aix 7
Note 3 Bij route de Pourcieux (niet ingaan) omhoog, daarna bij rotonde en supermarkt Utile rechts.

Kaart Aix 8
Het moet m.i. mogelijk zijn om de DN7 te vermijden door, komende van Pourrières, net voor de brug over de snelweg (thv rode 6) linksaf te slaan en over een, deels onverharde, landweg aan te sluiten op de D203 richting Ollières. Deze weg staat reeds op de kaart als een dunne bruine lijn en is een veiliger en rustiger alternatief voor de DN7? (Wie wil dit binnenkort uitproberen, PB)

Kaart Argens 3
Provence-Argens3.pdf

Tussen La Motte en Les Arcs ligt precies tussen aanwijzing 7 (rood) en aanwijzing 8 (rood) nu een prachtig geasfalteerd fietspad dat langs en via tunneltjes onder het spoorlijntje doorloopt. Een aanrader.

Kaart Nord-Sud 2
De D88 over de Col de Fred verdient een *****. Mooie omgeving en rustige weg.

Kaart Azur 4
Provence-Azur4.pdf

Komende van Bormes-les-Mimosas zijn op de plaats waar de fietsroute op de gewone weg komt (rode 1), het stadje Le Lavandou ingereden tot we aan de kust kwamen. Indien je de kust volgt, kan je, iets voorbij het rond punt (rode 2) terug aanpikken op het fietspad. Dit is een rustiger alternatief voor de doorgaande weg die toch behoorlijk druk is, en het is de eerste maal dat je de kans hebt om de zee te zien indien je uit het binnenland komt, zoals wij.

Aan het voorlopig einde van de veloroute (rode 3) kan je, zoals andere fietsers ook meldden, inderdaad nog een tijdje de veloroute volgen via de Av. des 3 Dauphins, en die gaat automatisch over in het onverharde restant van de spoorroute 'Train des Pignes'. Er staat een verkeersbord dat gemotoriseerd verkeer verbied, en er hing onderaan een aanplakbrief 'arrêté municipal' uit 2009 die alle verkeer verbied. De lokale fietsers, wandelaars en hondenuitlaters hadden hier echter geen boodschap aan. Gevaarlijk is de route niet, behalve enkele putdeksels die boven het maaiveld uitsteken en één oude grondverschuiving. (Het is inderdaad prima te fietsen, PB).

Je kan toch inderdaad helemaal autovrij doorfietsen langs de kust, ook al is het geen officieel fietspad. Komende vanaf Le Lavandou:

In Pranousquier eindigt het officiele fietspad maar je kan verder over het trace van de oude spoorbaan tot vlak voor Cavalaire waar het fietspad weer begint. Het is een prachtig pad dat zich verwijdert van de weg en met vele vergezichten langs de kust slingert. Zoals een echte spoorbaan stijgt en daalt het geleidelijk en kent het twee tunneltjes, een korte en iets langere die verlicht is. Het wegdek is niet geweldig maar je hoeft niet hard tr fietsen om te genieten.

Na het einde van het fietspad ga je achterlangs hotel Beau Site in Pramousquier en dan alsmaar rechtdoor eerst asfalt al na een paar honderd meter gaat de asfaltweg links omhoog maar ga je rechtdoor onverhard verder. Vanaf hier is dit traject absoluut ongeschikt voor racefietsen. Het pad volgt het oude treinspoor met langzaam stijgen en dalen en enkele korte tunneltjes. Je moet hier goed uitkijken hoe je fietst om stenen, kuilen en putdeksels te ontwijken. en ook de mensen met een fietskar die net over het enige smalle stuk met een bobbel (expres gemaakt) waren gefietst, keken niet gelukkig. Jje hoeft echter niet snel te fietsen om gelukkig te zijn. Je kan hier niet hard omdat je steeds goed uit moet kijken waar je fietst, maar als je je daar op instelt is het pad puur genieten van het uitzicht, van de rust en van de natuur.

Komende vanaf Cavalaire ga je waar nu het fietspad eindigt, linksaf het asfaltweggetje op dat verderop naar de (verlichte) tunnel voert. Hierna hoef je slechts steeds maar de weg te volgen.

Kaart Nice 1
De kortere weg bij Bagnols-en-Foret is niet meer eenrichting, maar tweerichtingen en loopt lekker. Nog steeds rustig en even steil.

Er ligt een diep dal bij Bagnols-en-Foret tussen de rode 3 en het centrum (witte 2). Kaart met pijlen volgt.

Kaart Nice 3
Provence-Nice3.pdf

Aanwijzing over afdeling hoort bij nr. 3 ipv nr. 4 (bij 4 ben je al beneden).

Kaart Nice 4
Provence-Nice4.pdf

Verbeterde route door Grasse.

Kaart Nice 5
Provence-Nice5.pdf

Verdon algemeen
De route van de Verdon vond ik het mooiste van dit gedeelte. Het is een pittige klim maar we vonden het goed te doen. De aangegeven stijgingspercentages werden niet gehaald volgens ons hellingmetertje, het bleef er (ruim ) onder. Ik ben dan ook bang dat met alle waarschuwingen die worden gegeven te veel mensen worden afgeschrikt. Zonde want het is het mooiste stuk!

Kaart Verdon 1
Er is een nieuwe fontein (2014) om drinkbussen te vullen, moet niet wachten tot in Andon

Vanuit Gréolières kan je als alternatief de D2 blijven volgen via een prachtige weg met mooie uitzichten over de vallei, over de col naar Gréolières-neige en Thorenc om uiteindelijk in La Ferrière uit te komen. (Dit maakt inderdaad niet uit, het is wel even meer klimmen, PB)

Kaart Verdon 3
Het hoogtecijfer 220 dat vermeld is op het kaartje rechtsboven La Bastide op de D21 is niet 220 maar (gelukkig) 1063: col de Clavel.

Misschien niet zo’n gek idée om de D21 bij La Roque Escaplon de hoofdroute te laten zijn en het kleine weggetje het alternatiefje. Met name in het dorp zelf blijkt het namelijk lastig zoeken.

Gorges du Verdon
Wij hebben, bij gebrek aan tijd om te wachten, de Gorges du Verdon doorgefietst met een felle mistralwind als tegenstander. Zoals je vermeld, is het een niet te onderschatten tegenstander, vnl. thv de 'Tunnels du Fayet' en bij elke scherpe bocht waar je uit de beschutting van de flank komt. (Moedig hoor om tegen de mistral in te fietsen, PB)

Kaart Corniche 1
Corniche is ook best rustig in hoogseizoen. Aanduiding van 11% (gemiddeld?) op het hoogteprofiel is overdreven. Volgens mijn Garmin is de eerste 2,5km 7% en de hele klim gemiddeld 5%