Fietsgids: Mooiste fietsroute door Midden-Europa
 
 
  Nieuws   Alle gidsen   Online bestellen   Georganiseerde Reizen   Boeken over Ons   GPS   Links   Contact
  
Rome
Barcelona
Parijs
Andalusië
Salzburg-Venetië
Maasroute
Rond Holland
Ruta Iberica
Veneto
Rivièra-Piemonte
Zilverroute
La Velodyssee
Provence
Ierland
Griekenland
Balkan
Venetië
Midden-Europa
Veloroute du Soleil
Deel 0
Aanvullingen - Deel 1


Onderstaande aanvullingen zijn reeds verwerkt in de 2e Druk
|
V


Route door Salzkammergut
In de nieuwe gids voor Midden-Europa die einde voorjaar verschijnt, zal ook de tak van Salzburg door het Salzkammergut worden opgenomen. Deze tak stond voorheen in de gids Salzburg-Venetië, maar door een herindeling is dit aangepast. Voor de tussenliggende tijd stellen wij een pdf beschikbaar voor dit traject.
midden-europa-salzkammergut.pdf


Kaart 1
De route Praag uit over onverharde paadjes weg is heel moeilijk te vinden, met gps al lastig en zonder gps rijd je waarschijnlijk echt fout.

Je kunt na Praag ook met een klimmetje door het dorp Pruhonice rijden, dit is een aardig toeristisch dorp met winkels (supermarkt) en je kunt door het dorp heen dan route 11 verder volgen, dat scheelt hoogtemeters. Er zijn hier ook hotels.

Praag – misschien is ‘t een idee om als tip op te nemen om in Praag een plattegrond te halen bij de VVV. Voor ons was deze erg handig om de stad uit fietsen.(Er komt voorjaar 2014 een aanvullende plattegrond van Praag als pdf op de site, PB)


Kaart 1/2
De route Praag uit kan iets anders verlopen dan ingetekend. Er zijn wat fietspaden bijgekomen en je hoeft nu minder te klimmen. Een schoonheidsprijs krijgt het wat ons betreft nog niet. Daarvoor zou men nog kleine stukjes fietspad moeten verbeteren. Binnekort volgen nieuwe kaarten op de site.


Kaart 10b
De klim na Cesky Krumlov op de officële fietsroute is te heftig Mooi traject hoor, dat zeker, maar eigenlijk te adembenemend. De wet van behoud van energie leert dat je soms maar liever wat meer verkeer moet accepteren om toch energie over te houden voor de laatste beklimmingen. Vanaf Cesky Krumlov kan je de weg naar Rozmberk volgen. Tot het plaatsje Vetrni, vijf kilometer verder, is het druk, maar de weg is erg bochtig dus men rijdt niet hard. Daarna is het de helft rustiger maar de weg is wel rechter dus rijdt men harder. Bij Zaton kan men van de weg af en weer op de route aansluiten.


Kaart 12
Cesky Krumlov-Rozmberk: dit is een rustige, mooie provinciale weg, prima alternatief voor de hoofdroute.

Na de Tsjechische grens volgt nog wel een zwaar traject tot aan Vorderkönigschlag met enkele zeer steile hellingen, dit ter aanvulling op de tekst in de gids.

Op het traject tussen Cesky Krumlov en Deutsch Horschlag zijn we van de route afgeweken. Vanwege het heftige klimwerk en de drukke grensovergang bij Wullowitz, hebben we naar een alternatief gezocht in de grensstreek.

We hebben de weg langs de Moldau gevolgd(160) tot voorbij Rozmberk en op de T-splitsing ca. 4,5 km na Rozmberk, zijn we richting Dolni Dvoriste gereden(163).

Na ca. 3,5 km zijn we rechts af gegaan om via de plaatsjes Horni Dvoriste en Cesky Herslak, de grens over te steken via een zeer fietsvriendelijk weggetje en uit te komen in Deutsch Horschlag, waar we de R5 Grenzlandradweg hebben opgepakt. Het lijkt ons een aanrader voor fietsers, die tegen het heftige klimwerk in Zuid-Tsjechie opzien. (Maar de route via Zaton en dan langs gasthuis Kaliste is ook prima te doen. Bovendien leuke plek om te overnachten. PB).


Kaart 13
Reichenthal 3-4 Gasthofen aan de Marktplatz.


Kaart 14a
Net na eerste bocht LA is route R28 al te volgen tot aan Schörgerdorf, kaart 15a. De R28 istegenwoordig verlegd en loopt gewoon door het dal zonder vervelend klimmetje naar St. Georgen.


Kaart 15
Tot en met St. Georgen hebben we R28 gevolgd. Bewegwijzering laat de heuvel van 18% die is beschreven links liggen. Route gaat via Lungitz en dan in het verlengde van riviertje Gusen.(De route is sinds twee jaar verlegd naar het dal toe, gelukkig, PB)


Kaart 15a
Routeaanwijzing 1 is volgens ons niet “Na” St. Georgen maar “In” St. Georgen de borden R1 volgen.


Kaart 15b
In Enghagen borden R14 volgen naar Enns.


Kaart 17a
Tegenwoordig fiets je Steyr binnen via een andere brug waardoor je geen trappetje meer tegenkomt.


Kaart 20
Als je genoeg hebt van alle korte steile hellingen kun je zoals vermeld de B117 volgen. Lange, niet zo steile helling, wel veel vrachtverkeer maar mooie uitzichten en 20 km korter. Snelle afdaling.

De B115 tussen Altenmark en Grossreifling is tot augustus 2014 afgesloten (een tunnel wordt verbreed). Je wordt omgeleid via St Gallen, B117 (klimmen) vlak na St Gallen linksaf naar Grossreifling (eerst klimmen, dan 5 km dalen ). Al met al ca 5 km extra. (Jappe Kok)


Kaart 22
Wanneer je het NP Gesäuse uitrijdt, kom je op een gegeven moment in het dorpje Weng im Gesäuse. Men heeft het aangegeven fietspad en brug naar Admont verlegd. We zijn even een paar keren verkeerd gereden, maar toen we de fietsroute bordjes zagen en die volgden kwamen we weer snel op de goede route.


Blz 49
Twijfel mbt Gasthof in St. Lorenzen. Er staan bordjes, maar er is geen pension te bekennen. (Deze werd wel genoemd nog vier jaar geleden, maar is waarschijnlijk inmiddels ermee opgehouden, PB).


Kaart 24
Iemand schreef dat je ook de B113 kon volgen: uiteraard maar wat ons betreft zonde, de kleine weggetjes waren heel leuk en niets zwaar! Alleen het oversteken van de snelweg om dan op een fietspaadje direct erlangs te gaan fietsen was misschien niet nodig. De R15 week hier een paar keer af van de kaart oa bij Trieben (klopt, men heft dit verlegd). De R15 leek beter (geen drukke weg). Bij Au stond het bordje gedraaid. Bij Barndorf ook. Er waren op dit stuk veel zimmer. Gasthause.

Tip van de Wirt in Trieben – ‘wil je kilometers maken volg de route, neem anders de B113’. Het is een weinig bereden weg omdat de snelweg er langs ligt. Terwijl de officiele route links en rechts door dorpjes fietst’. (In principe heeft de waard uit Trieben geen ongelijk. De weggetjes langs de route zijn weliswaar leuker, landelijker, maar het landschap is niet dermate mooi tot St. Michael, dat je er heel enthousiast van wordt. Zoals ik zelf al had aangegeven op de kaart, kan je het beste wat afwisselen tussen officiële fietsroute en de B113.


Kaart 25/26
Mautern in Steiermark Gasthof Lieber, 58 euro voor 2 p, fietsen konden op de binnenplaats en toen we vroegen of we konden wassen is dat voor ons gedaan!


Kaart 35 - acco
Na de eerste steile afdaling van het Seebergsattel (veel motorrijders op zondag!) is direct na de afslag naar het meertje langs de route bij het dorp Zgornje Jezersko Camp Hostel Stara Posta. Kamperen en ook slaapzaal voor € 12 pp. Bar met alleen pizza, anders 1 km verderop eten bij Hotel Planinka, drie gangen € 10. Prima. Er is hier nog meer accommodatie.


Kaart 36
Op de kruising, waar de Likozarjeva ulica begint, rechts af de Cesta Staneta Zagarja op tot de brug over de rivier de Kokra (vlak voor de brug, links van de weg) Via een fietspad langs de Kokra kun je gemakkelijk in 't centrum komen.


Kaart 37
Skofja Loka naar Gorenje Vaz: Zeer drukke, vrij smalle weg, veel zwaar vrachtverkeer, beter in de spits mijden! Dit vonden we het minst geschikte traject van de route (15 km). Na Gorenje Vaz geen probleem meer.


Kaart 39
Op pagina 83 schrijf je over een alternatieve route om Logatec te vermijden. Wij hebben deze route gereden. Een zeer goed alternatief. Ik zou het in de hoofdroute opnemen. Je verlaat de doorgaande weg naar van Rovte naar Logatec. Je moet even klimmen (500 m ca. 9%) over een geasfalteerde weg. Nog voor het einde van de klim hou je links aan en daalt de weg snel. Onder in het dal (enkele kilometers) houdt het asfalt op bij een boerderij. Dan neem je een goed berijdbaar onverharde weg gedurende 2 km. Daarna is de weg weer geasfalteerd en daal je rustig verder tot net voor Kalce. Perfect te doen. Zelfs in nattere omstandigheden.


Kaart 40
In Landol (Slovenië – Predjama / Postojna) hebben wij overnacht in The Lippizaner Lodge (www.lipizzanerlodge.com/contactus). Sinds 10 maanden actief en zeer goed verzorgt. De eigenaar heeft jou volgens mij al een email gestuurd met een verzoek om hen op te nemen in een nieuwe uitgave. Zeker doen.


Kaart 41
Alternatieve route via fietspad Kozina naar Triëst: als je na de Italiaanse grens van het fietspad afslaat richting Opicina kun je overnachten op camping Obelisco in Opicina boven de stad Triëst, je kunt dan de tandradtram of de bus nemen om de stad te bezoeken en hoeft niet 300 m af te dalen. Ga je richting Venetië, dan kun je via een paar hooggelegen dorpen de FVG2 volgen (mooie route, zie Open Cycle Maps, niet bewegwijzerd) en naar Aurisina afdalen (en dan verder naar Monfalcone (treinen naar Venetië), je ontloopt dan de voor fietsers ongeschikte kustweg vanuit Triest.


Kaart 43
Het onverharde pad van La Parenzana bij Motovun was begroeid in juni en daardoor minder fietsbaar. Jammer, want het is de beste manier om te klimmen. Ik heb de beheerders inmiddels aangegeschreven (PB).


Hierbij ons verslag van de vakantie en de gps-track. De fietstocht was heel mooi en we kijken er met veel plezier op terug. Leuk dat jij enthousiast bent over onze foto’s. Jorg heeft inderdaad veel met treinen en koeien. We zijn van Praag naar Kranj, en van Kranj via Vicenza naar Chiasso gefietst. Al fietsend hebben we besloten, niet naar Venetie te gaan, maar af te slaan naar Vicenza en daar de route NL - Venetië van jou op te pakken. Het eerste stuk van Praag naar Kranj was een heel mooi stuk. De route was op zich helder. We hebben alleen moeite gehad Praag uit te komen. Ten opzichte van Parijs (waar we vorig jaar naar toe zijn gefietst), was het fietsen in Praag vele malen lastiger. Ook met kaart was het moeilijk de stad uit te fietsen. Een goede gps-track zou daar zeer aangenaam zijn. In Tsjechië kwamen we steeds weer bij campings bij de Moldau uit. Heel Tsjechië leek wel met de kano de moldau af te kanoën. Campings stonden heel vol met allemaal kleine koepeltentjes, met s a avonds kampvuur en gitaar. S morgens werd alles weer in tonnen geladen en weer verder gevaren. Sfeervol en erg leuk om te zien. Je had inderdaad gelijk dat het stuk rond Zuid Bohemen best pittig is. Een tip is nog eens goed naar de plaatsen van de campings op de kaart te kijken. Ze stonden namelijk niet goed op de kaart aangegeven. Zo stond de camping in Steyr bijvoorbeeld op de gedetailleerde kaart in het centrum, terwijl deze helemaal buiten het centrum lag.

De pas naar Kranj toe was erg mooi en goed te doen. Jorg heeft verschillende passen van jouw andere routes gefietst, en dit was tot nu toe de mooiste pas. Ook de afdaling was heel mooi. Wij reden op een zondag. Er waren toen heel veel motorrijders, die de haarspeldbochten omhoog crosten. Dat was af en toe iets minder. In Kranj hebben we in het youth hostel geslapen. Wel handig om te weten is dat deze in het complex van de studentenhuisvesting is: “Domeski in Studenski Dom” oftwel: youth hostell in studentencomplex. Omdat we dat niet wisten, hebben we lang gezocht. We hadden deze borden wel gezien, maar legden niet die link. Vanaf Kranj hebben we met de trein een dagje Ljubjana bezocht. Dat ging prima. Het enige dat niet helemaal goed ging, is dat wij op de terugweg een intercity hadden genomen. Daarvoor moesten we in de trein iets (tussen de 2 en 5 euro) bijbetalen. Blijkbaar is het kaartje bedoeld voor de stoptreinen. Dat is voor anderen misschien wel even handig om te weten. Het stuk van Kranj naar de grens was ook erg gaaf. We hebben boven aan de klim (op ongeveer 900 meter), voor de grote afdeling naar Tolmin, wat gedronken in een heel leuk pensionnetje, midden in de julische Alpen. Het was een geweldige plek. Er was daar de mogelijkheid in een pension te slapen of te kamperen. Wij moesten door, maar het is zeker een aanrader deze slaapplek in de gids te vermelden. We weten niet meer de precies de prijs, maar het was bepaald niet duur. Planinski dom, Petrovo Brdo (804 m) (tel 041 320 966) -> 24 u per dag bereikbaar Zgaga Rudolf . je kan bij Planinski dom je tent op zetten en het is een soort van herberg.

Over de grens in Italië werd het wat meer afzien. Na Cividale was het erg droog en warm (44 graden) (aanrader dit gedeelte niet hartje zomer te doen). Overigens waren er in Italië wel veel waterkraantjes om je bidon weer te vullen en even wat water in je gezicht te gooien. We hebben de lange route genomen langs de Dolomieten af. We hebben veel over grintpaden gefietst. Van de grens tot aan Vicenza waren er geen campings.

In Conegliano konden we bij de camperclub op het veld slapen tussen de Italianen (zie waypoint). Was leuk om mee te maken. We kregen daar eigen gemaakte prosecco, en konden mee-eten met de bbq. Na Congeliano hebben we zelf een route gezocht naar Vicenza. Wat overigens niet altijd even succesvol was omdat de wegen soms toch drukker bleken dan van de kaart af te leiden was. Na Vicenza hebben we de route NL-Venetie weer opgepakt en zijn we doorgefietst naar Chiasso. Hadden we een hele mooie treinreis dwars door Zwitserland heen terug naar NL. Ik hoop dat je iets aan ons verslag en de gps-track hebt. Mocht je vragen hebben, laat het weten. Wij waren in ieder geval heel blij met jouw fietsroute, en hebben er veel van genoten!

 

Onbegrensd Fietsen
HOME
Nieuws
Bestellen
Georganiseerde Reizen
Boeken over Ons
GPS
Links
Contact
Algemene voorwaarden

Routes
Fietsen naar Rome
Fietsen naar Barcelona
Fietsen naar Parijs
Fietsen door Ierland
Fietsen door Griekenland
Fietsen naar Andalusië
Fietsen naar Venetië
Fietsen door de Provence
Fietsen naar de Rivièra
Fietsen met Deel 0
Fietsen van Salzburg naar Venetië
Fietsen door Midden-Europa

Midden-Europa
Midden-Europa
Overzichtskaart
Aanvullingen
Reacties
Foto's
GPS