Aanvullingen
Hier plaatsen wij aanvullingen op de route, zodat u via deze pagina altijd op de hoogte kunt blijven van de laatste wijzigingen in de fietsroute. Wilt u een aanvulling aan ons doorgeven? Stuur dan een email naar fiets@cyclingeurope.nl.
Kaart 4/5 Preveza: géén vervoer met fiets meer van de 'tunnelmannen'. Moet met taxi of bus. Geen probleem; taximannen zijn bekend met de situatie (prijs 2022; 15 euro)
De tunnel bij Preveza kan men niet meer door met de pick-up truck. Je moet nu gebruik maken van de bus of mogelijk taxi. Men kent het probleem, taxi’s weten waar ze aan toe zijn maar zijn lastig te krijgen.
Kaart 7-9 De boot van Lefkas naar Kefalonia vertrekt vertrekt vanaf augustus 2022 weer vanaf Vasiliki. Toch is het makkelijker om de route via Nydri te volgen. Dat maakt de tocht wel wat lichter. Tip van fietser om van Lefkada naar Nydri de hoofdweg een stuk te vermijden: Vanaf Episkopos loopt er een klein verhard weggetje door het achterland evenwijdig aan de hoofdweg en deze komt bij Perigiali weer uit op de hoofdweg.
Kaart 10 De kustroute op Kefalonia tussen Vasilikiades en Divarata, met uitzicht op Asos, is hersteld; reparatie was najaar 2017 gereed. De weg is fantastisch. Dat scheelt een flink aantal hoogtemeters.
Kaart 12 Op Kefalonia zit een klim in de route met een stijgingspercentage van ca. 20 % (volgens mijn gps). De klim zit net voor Simotata Deze kan je vermijden door op de voorrangskruising in Vlachata/Lurdas Beach scherp linksaf al omhoog te gaan. dan blijft het percentage beperkt tot 7%. boven aangekomen in Vlachata moet je dan weer rechtsaf.
Kaart 21 De zware etappe Mistras - Leonidio kan nu in tweeën gedeeld worden: aan de voet van de Grote Klim, in Geraki, is het hotelletje Xenonas Nikia geopend. Niet goedkoop, wel comfortabel: 60 euro zonder ontbijt maar er is kookgelegenheid op de kamer.
Kaart 25 In Epidavros zijn we afgeweken van de route omdat het door ons geboekte hotel in Ancient Epidavros lag. En Ancient Epidavros ligt niet bij het oude stadion maar beneden aan de kust. Het is echter een leuk plaatsje voor een overnachting. Om terug te komen op de route zijn we niet teruggefietst maar hebben we de kustweg genomen totdat we bij Driopi weer op de route kwamen. Deze kustweg rustig, zeer goed geasfalteerd en heeft prachtige uitzichten.
Kaart 27 We zijn op zaterdag, eind van de middag, met de veerboot uit Poros aangekomen in Piraeus. Onze bedoeling was om meteen door te varen naar Paloukia (Salamina).. Het was echter zeer moeilijk om informatie te krijgen over dit veerbootje. Volgens iemand die daar rondliep zou er pas op maandagochtend weer een bootje gaan. We hebben een hotel genomen in Piraeus en zijn de volgende ochtend (zondag) heel vroeg (7 uur) naar Perama gefietst (12 km). Daarbij hebben we de tunnels gemeden. De verkeersdrukte viel op dat moment heel erg mee. Vanuit Perama gaan voortdurend grote veerboten naar Paloukia.
Kaart 35/36 Beter is het om voor Ligies even de grote weg op te gaan en pas na 1800 meter linksaf een asfaltweg op te gaan (er staat geen bord).
Kaart 37 Bij Patras zijn we over de Golf van Corinthe gereden via de nieuwe brug. Daar heb ik achteraf spijt van. Het is gewoon fietsen over een soort snelweg en je ziet de brug niet eens goed als je erover heen rijdt. Volgende keer neem ik de veerboot. De weg van Kastraki naar Rigani is qua landschap mooi, maar het wegdek is over hele stukken geheel verdwenen. Met onze racefietsen hebben we hele stukken moeten lopen.
Kaart 44 Vanaf tunnel Preveza: stuk na Archangelos is moeilijk door aanleg nieuwe zeer brede autoweg, eigenlijk moet hier een nieuwe route gezocht worden! (via Kastrosikia)
M.b.v. de tracks en de gps is het zeer eenvoudig om de weg te vinden. We zijn vrijwel nooit fout gereden, en als dat al eens het geval was dan was het al na korte tijd duidelijk. Op één punt week de track af van de route in het boekje. Dat is het geval bij Kanali (kaartblad 44). De track gaat hier over een wit weggetje via Nea Sinopi. Bij Archangelos kom je dan weer op de route van het boekje. In afstand scheelt het niet veel. Op het witte weggetje wordt echter fors geklommen en daarna weer evenveel gedaald en het wegdek is slecht. (We zullen de track aanpassen, PB)
|