Cycling Unlimited
 
 
  Order   Contact
 
Tuscany
Rome
Barcelona
Paris
Ireland
Greece
Andalucia
Salzburg-Venice
Ruta Iberica
Veneto
Rivièra
Silver route
Provence
Middle-Europe
Fietsvervoer

Trein
Een fiets is aan boord van Thalys uitsluitend toegestaan, als het voorwiel is gedemonteerd en de fiets in een speciale fietshoes (max. 120x90 cm) is verpakt. Voor het vervoer van een fiets is een internationaal fietskaartje nodig, dat men kan aanschaffen via NS Hispeed Telesales op 0900-9296 (0,35 euro/minuut) en de Ticket & Service winkels met een NS Hispeed balie op de stations.

De snelste manier om met een hele fiets, dus zonder demonteren of fietshoezen, van en naar Parijs te reizen gaat via Lille (Rijsel). Tussen Parijs en Lille rijden TGV-treinen waarop men fietsen mag meenemen ( 10 euro per fiets). Tussen Lille en Antwerpen rijden er Intercitytreinen met fietsvervoer (officieel is er op het stuk tot de Belgische grens geen fietsvervoer, maar in de praktijk wel). In Antwerpen Centraal kan men overstappen op de trein naar Amsterdam. Men kan ook in Berchem overstappen maar in Antwerpen Centraal heeft men hier meer tijd voor. Vanaf Lille kan men ook de trein nemen naar Luik (Ličge) en daar weer overstappen naar Maastricht. Als men in het zuidoostelijk deel van Nederland woont is deze verbinding aan te raden.

Iets langzamere verbindingen zijn er via Maubeuge (rechtstreekse trein van Parijs naar Maubeuge om de twee uur), met een klein stukje fietsen tot over de Belgische grens naar Mons (20 km fietsen en dan verder per trein naar Brussel of Luik) of via een fietspad langs het kanaal naar Erquelinnes. Van maandag tot en met vrijdag is dit korter, dan kan men na 13 km al opstappen in Quevy naar Mons en Brussel Zuid. De leukste en langzaamste verbinding is van Parijs over Laon naar Hirson, dan fietsen naar Mariembourg (40 km) en dan weer met de trein via Charleroi verder naar Brussel of Luik. Bedenk in ieder geval dat je voor het kopen van een treinkaartje op het Gare du Nord wel minstens een half uur uit moet trekken. Voor alle mogelijke treinkaartjes en reserveringen kun je terecht bij de Treinreiswinkel of bij hun kantoor in Amsterdam of Leiden.

De stad uit.
Om Parijs (weer) te verlaten kan je ook de fiets meenemen in de RER (=expressmetro) naar de voorstad Mitry-Claye (lijn B). Een kaartje kost ongeveer 4 euro en je moet dan via de invalidenpoortjes voor de metro het station naar binnen. De treinen hebben zowel helemaal voor als achterin een balkon om je fiets op mee te nemen. Bedenk dat de voorstadstreinen soms agressieve reizigers hebben.

Beschrijving van fietser: Trein via Maubeuge.
Trein vertrok precies op tijd, er is een speciale wagon voor de fietsen, daar passen +/- 6-8 fietsen in. Je hoeft niet te reserveren, maar wat gebeurt er als er meer fietser zouden zijn weet ik niet. Nu waren er 6 in totaal. Onze er eerst in gezet, wij gingen toch naar het eindstation. Fietsen van Maubeuge-Mons Bij Maubeuge station uit naar rechts bij rotonde links daarna borden volgen bij splitsing in weg naar rechts gaan (links is snelweg). In Mons alsmaar rechtdoor gaan tot borden ziet van : Gard, daar naar links en aan het einde rechts dan ben je er al. We hebben het in 1 uur 30 min gereden, het is maar 21km en het valt erg mee, alleen de laatste paar km moet je een beetje klimmen. Vanaf Mons veel treinen naar Brussel (en Antwerpen) of naar Luik (en overstappen naar Maastricht).


Fietsen in Parijs
Voor wie na aankomst in Parijs de stad op een bijzondere manier wil verkennen kan aan de hand van het boekje ‘Parijs per Fiets’ van Joke Radius een heel leuk onbekend deel van Parijs ontdekken. Boordevol tips voor overnachtingen, eetadressen, terrasjes, etc..: http://www.fietsenparijs.nl/


Onbegrensd Fietsen
HOME
Order
Contact

Routes
Ireland
Rome
Barcelona
Paris

Parijs
Parijs
Map
Bicycle Transport
Comments
Photos
GPS